Svar: Antal flasker og mængde

17. august 2018

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at I fornemmer, at der nu kommer lidt mere rytme ind i løbet af både dag, aften og nat. Det lyder som om, at det går godt med de refluksproblemer, jeres søn tidligere har haft - dejligt! :)

Mange børn vil omkring 4 måneders alderen være fysisk så store, at de har behov for lidt mere mad - og i første omgang vil det være en rigtig god idé at øge indtaget af mælk. Det kan derfor sagtens være dette, jeres dreng nu viser behov for.

Samtidig er det sådan, at børn som tilbydes fuld flaskeernæring nogle gange viser behov for at starte skemad lidt tidligere. Han er stadig for lille til at begynde med dette, men det kan sagtens tænkes, at du ikke kan vente til han er knap 6 måneder, før du begynder.... og når han bliver 4 måneder (fulde 17 uger) og fremefter kan du begynde at lægge mærke til, om han måske virker parat til at få lidt smagsprøver på en ske. Signaler på dette kan f.eks. være, at han begynder at melde sig hyppigere om natten, og at mælken ikke virker til at dække hans behov tilstrækkeligt. Derudover er det vigtigt, at han kan holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst efter skeen, åbner munden bevidst, når du f.eks. giver ham d-dråber på en ske, følger din mad med øjnene, når du spiser, smasker, savler osv....

Det er også meget normalt, at børn i jeres drengs alder har brug for lidt hyppigere flasker - og lidt mindre i hver flaske. Jeres dreng får 5 flasker i døgnet, og mange børn vil i 4 måneders alderen have behov for 6-7 flasker. Du har her naturligvis ret i, at man ikke bare skal give flere og flere flasker og også skal forsøge at holde mælkemængden på det udregnede behov, og det er i forhold til jeres drengs vægt, rigtig fint med ca. 1000 ml i døgnet. Det er forholdsvist let at spise af en flaske, mælken løber let til barnet, og det betyder at børn nogle gange kommer til at overspise...

Jeg vil faktisk foreslå dig, at du giver ham de 6 flasker i døgnet, som han viser behov for. Det lyder til at være et helt reelt behov for ham nu. Men jeg vil samtidig foreslå dig, at du skruer en lille smule ned i mængden af mælk, så han ikke får ...

Annonce

... helt så meget - så han måske får 175 ml færdigblandet erstatning af gangen. Det vil sige 25 ml mindre i hver flaske, og dermed giver det mulighed for, at han kan få 125 ml ekstra f.eks. sen aften. Har han brug for 150 ml her, vil det naturligvis også være okay, man skal også være lidt fleksibel...

Det kan være en god idé at erstatte flasken med en sut, så når han er færdig med at spise og har tømt sin flaske, så tilbyder du ham en sut. Det kan være med til at give lidt ro i maven og samtidig forlænge hans "sutteperiode", så han måske bedre vil acceptere, at mængden i flasken er skruet lidt ned.

Når han begynder med lidt skemad, så vil det i begyndelsen være smagsprøver, som kommer ud over den vanlige mængde mælk. Hans behov for mælk bliver således ikke nedsat i starten. Men i takt med, at han begynder at få skemad flere gange dagligt, drikker vand af kop sammen med skemaden osv. så vil hans mælkeindtag naturligt nedsættes lidt og antallet af flasker bliver også gradvist skruet ned...

På den måde vil tiden naturligt også arbejde lidt for jer, og på sigt vil det være rigtig godt, med den rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så 1-1.5 time efter tilbydes han flaske, som en fast del af sit putteritual. Hans rytme vil her naturligt også ændre sig, så han måske får brug for en drømmeflaske sen aften, før du selv går i seng. Det betyder, at han f.eks. i 6 måneders alderen kan have en aften og natterytme, der ser således ud:

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden flaske til tidlig morgen

05: Flaske og sover videre...

Så den rytme han begynder at vise nu kan godt ende med at passe rigtig godt til den rytme han gerne må have senere hen... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Her kan du læse om at komme igang med skemaden, finde dagsplaner, opskrifter osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder